Обговорено проблемні питання в співпраці з інспекторами праці органів місцевого самоврядування
Під час засідання Громадської ради при Управлінні Держпраці у Кіровоградській області начальник відділу з питань експертизи умов праці Управління Олена Хіміч висвітлила проблемні питання в співпраці з інспекторами праці органів місцевого самоврядування.
З 1 січня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774, яким передбачено делегування органам місцевого самоврядування розширених повноважень у сфері контролю за дотриманням суб‘єктами господарювання законодавства про працю. Цим Законом внесено зміни до статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і запроваджено норму стосовно надання виконавчим органам міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад повноважень щодо здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, а також накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
Протягом періоду з 26 квітня 2017 року по 14 травня 2019 року інспектори праці, в тому числі і органів місцевого самоврядування, діяли на підставі Порядку здійснення державного контролю, затвердженого постановою від 26.04.2017 №295.
Починаючи з 30 серпня 2019 року набрав чинності новий Порядок здійснення державного контролю, затвердженого постановою від 21.08.2019 №823.
Постановою передбачено наявність у складі виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад інспекторів праці. У їх повноваженнях — здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю в частині легалізації трудових відносин, мінімальних державних гарантій в оплаті праці та своєчасності виплати заробітної плати.
Таким чином зростає роль органів місцевого самоврядування у питаннях контролю за дотриманням законодавства у сфері зайнятості. Вони отримали реальні важелі впливу на збільшення доходів місцевих бюджетів за рахунок легалізації трудових ресурсів.
Контрольні повноваження інспекторів праці в органах місцевого самоврядування підтверджуватися службовим посвідченням встановленої Мінсоцполітики форми, що видається Держпраці. Підставою для видачі посвідчення інспектора праці посадовій особі виконавчого органу ради є лист сільського, селищного, міського голови, до якого додається заповнена картка обліку даних інспектора праці відповідно до форми, затвердженої Мінсоцполітики.
Хочу ще раз наголосити, що на місця предані повноваження по трьох основних блоках – дотримання мінімальних гарантій оплати праці, забезпечення права людини на безпечні умови праці та на оплату цієї праці та виявлення нелегальної зайнятості. На сьогодні заходи впливу вживаються одночасно із внесенням припису тільки у випадку встанрвлення неоформленої найманої праці.
Що ж стосується Управління Держпраці, то воно, крім своїх безпосередніх функцій, також здійснює нагляд за додержанням законодавства про працю відповідними органами місцевого самоврядування.
Так, на території Кіровоградської області існує 4 міста обласного значення та 21 об’єднана територіальна громада:
Станом на 20.09.2019 в органах місцевого самоврядування введено 20 посад інспекторів праці
м. Кропивницький - 12,
м. Світловодськ – 2,
м.Олександрія – 1,
Великосеверинівська сільська ОТГ (3547 громадян) – 1,
Маловисківська міська ОТГ (13607 громадян) – 1,
Новоукраїнська міська ОТГ (19371 громадян) - 1,
Первозванівська сільська ОТГ (4281 громадян) - 2.
Фактично здійснюють повноваження в органах місцевого самоврядування у Кіровоградській області 12 інспекторів праці:
м. Кропивницький – 7 ,
м. Олександрія – 1
Великосеверинівська сільська ОТГ – 1,
Новоукраїнська міська ОТГ -, 1,
Первозванівська сільська ОТГ – 2
У Свіловодській міській раді введено 2 посади, прийнято 2 працівника, але на сьогодні їм посвідчення ще не видані
Проблемним на території Кіровоградської області є питання об’єднання дуже маленьких населених пунктів в громади. В результаті такого об’єднання чисельність територіальних громад не перевищує 20000 осіб, а складає від 3,5 до 10 тисяч осіб. Крім того, як вбачається із вищевикладеного, посади інспекторів праці вводяться як правила на тих територіях, де і так є інспектор праці Управління (м.Олександрія, м. Кропивницький, м.Світловодськ). Зазначене призводить до того, що одні і ті самі суб’єкти господарювання перевіряються і спеціалістами Управління і інспекторами праці ОМС, оскільки чіткого обмеження в кількості інспекційних відвідувань не міститься в жодному нормативному акті.
Оскільки громади малочисельні, в органах місцевого самоврядування окремі посади не вводяться, а покладаються обов’язки інспектора праці на працівника, який вже обіймає певну посаду. Наприклад, у Великосеверинівській сільській ОТГ обов’язки інспектора праці виконує заступник голови з господарських питань та охорони праці. В Маловисківській міській ОТГ обов’язки інспектора праці виконує спеціаліст ІІ категорії (інспектора праці) відділу соціального захисту населення, праці та охорони здоров’я виконавчого комітету Маловисківської міської ради. В Первозванівській сільській ОТГ обов’язки інспектора праці виконують перший заступник сільського голови та спеціаліст І категорії загального відділу.
Тобто, дані обов’язки покладаються на осіб, які не мають необхідної освіти, знань та мають велику кількість інших обов’язків.
Проблемним є питання навчань інспекторів праці, оскільки централізовано такі навчання не проводяться та відсутні будь які спеціальні курси для підготовки інспекторів праці. В Управлінні щомісяця проводяться такі навчання, але це проблему не вирішує. При наявності інспектора праці в органі місцевого самоврядування неодноразово на адресу Управління Держпраці у Кіровоградській області надходили листи від керівників таких органів з повідомленнями про використання підприємствами незадекларованої праці, наявності заборгованості із виплати заробітної плати для вжиття Управлінням Держпраці у Кіровоградській області відповідних заходів реагування. При цьому, відповідно до Порядку інспектор праці ОМС здійснює державний контроль за додержанням законодавства про працю з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці; додержання мінімальних гарантій в оплаті праці; оформлення трудових відносин.
Також виникають питання при розгляді звернень громадян: в одних випадках інспектори праці ОМС перевіряють питання які не належать до їх повноважень, в інших випадках перевіряють лише ті питання що належать до їх повноважень, але при цьому інші питання залишаються без розгляду.
Окремо хочу зупинитися на ефективності роботи інспекторів праці ОМС щодо виявлення фактів використання неоформленої найманої праці. Якщо проаналізувати роботу в цьому напрямку в органах місцевого самоврядування за 2018 рік, то повідомляю, що лише один випадок був встановлений стосовно використання праці неоформленого працівника і винесена 1 штрафна санкція згідно ст. 265 КЗпП України (м.Кропивницький). Тобто збільшення доходів до місцевих бюджетів шляхом делегування таких повноважень викликає сумнів. В той же час, інспектори праці Великосеверинівської та Первозванівської сільських ОТГ, які отримали посвідчення 01.10.2018 та 30.10.2018.до кінця року не проводили роботу взагалі, в тому числі і щодо відвідувань роботодавців з метою інформування про найбільш ефективні способи дотримання законодавства про працю.
Дане проблемне питання виникає у зв’язку із безпосереднім підпорядкуванням інспектора праці керівнику органу місцевого самоврядування, оскільки від працівника вимагається виконання основних обов’язків.
Наступною проблемою є відсутність повноважень у інспекторів праці органів місцевого самоврядування притягати посадових осіб до адміністративної відповідальності за невиконання своїх законних вимог згідно ст. 188-6 КУпАП. Таким чином дана проблема повинна вирішуватись шляхом проведення додаткових інспекційних відвідувань інспекторами праці Управління. Тобто, чим більше проведуть інспекційних відвідувань інспектори праці ОМС з врученням приписів, які не будуть виконані у встановлений строк, тим більше інспектори праці Управління повинні провести повторних інспекційних відвідувань.
На підставі викладеного пропоную.
Звернутися до голів ОТГ з пропозицією провести аналіз зростання кількості застрахованих осіб та суми сплаченого єдиного соціального внеску на відповідній території за результатами роботи інспекторів праці органів місцевого самоврядування.