Мінсоцполітики ініціює нові підходи у визначенні мінімальної заробітної плати та формуванні систем оплати праці
З метою створення правових умов для встановлення розмірів мінімальної заробітної плати на рівні вищому від прожиткового мінімуму для працездатних осіб і приведення поняття мінімальної заробітної плати у відповідність до міжнародних норм і європейської практики Міністерством соціальної політики підготовлено проект Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мінімальних розмірів оплати праці”.
Рекомендацією МОП № 135 до Конвенції МОП № 131 про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим урахуванням країн, що розвиваються, яка ратифікована Україною, визначено, що „основною ціллю встановлення мінімальної заробітної плати має бути надання особам, працюючим за наймом, необхідного соціального захисту відносно мінімально допустимих рівнів заробітної плати”.
У країнах Європи мінімальна заробітна плата забезпечується усіма складовими заробітної плати, крім компенсаційних виплат, і складає 50-60 відсотків середньої заробітної плати по країні.
В Україні мінімальна заробітна плата забезпечується лише тарифною частиною заробітної плати, що не об’єктивно відображає мінімальні доходи працівників у частині надтарифної зарплати, та складає 30-35 відсотків середньої заробітної плати. Вона також є основою формування тарифної сітки.
Законопроектом вносяться зміни до статей 95 і 96 Кодексу законів про працю України та до статей 3, 6 і 10 Закону України „Про оплату праці” щодо визначення поняття мінімальної заробітної плати, її забезпечення та порядку встановлення.
Мінімальна заробітна плата визначатиметься як мінімальний розмір оплати праці в нормальних умовах праці та забезпечуватиметься не лише тарифною частиною зарплати, а й іншими її складовими стимулюючого характеру (доплат, надбавок і премій, крім компенсаційних виплат за відхилення від нормальних умов).
Проектом Закону передбачається встановлення доплати до розміру мінімальної заробітної плати у разі нарахування роботодавцем заробітної плати нижче розміру мінімальної заробітної плати.
Законопроектом також змінюється порядок формування тарифної сітки оплати праці. Зокрема, передбачається, що підприємства самостійно у колективних договорах визначатимуть і переглядатимуть тарифні сітки.
З метою недопущення необґрунтованого зниження частки тарифної зарплати працівників установлюється нижня межа тарифної ставки, яка не може бути меншою ніж 60 % розміру мінімальної заробітної плати.
Для працівників бюджетних установ та організацій Кабінет Міністрів України встановлюватиме мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку), на основі якого формуватимуться схеми посадових окладів.
Законопроектом також передбачається доповнити статтю 9 Закону України „Про колективні договори і угоди” нормою щодо надання права Кабінету Міністрів України за зверненням однієї або кількох організацій роботодавців чи профспілок поширювати дію галузевої угоди або окремих її положень і на підприємства, які не брали участь у її укладанні.
Прийняття законопроекту дозволить більш швидкими темпами підвищити мінімальну заробітну плату до рівня фактичного прожиткового мінімуму і до 50 відсотків середньої зарплати та встановлення більш високих державних мінімальних гарантій в оплаті праці (близько в 1,5 раза та легалізувати до 2,5 млн робочих місць). Це також дозволить ліквідувати існуючий розрив між розміром мінімальної заробітної плати та І тарифним розрядом ЄТС у бюджетній сфері.
(За матеріалами офіційного веб-сайту Мінсоцполітики)