Як діяти, якщо виник конфлікт інтересів?
Що потрібно зробити для того, аби врегулювати конфлікт інтересів або запобігти йому?
Роз’яснює головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції Управління Держпраці в області Ангеліна Мусієнко.
1. Необхідно впевнитися в тому, що ви дійсно не маєте конфлікту інтересів.
Якщо не впевнені в тому, чи є у вас конфлікт інтересів, то можете звернутися до НАЗК за отриманням роз’яснення: https://bit.ly/3v79Xib.
Зверніть увагу: отримати роз’яснення можуть саме особи, які мають сумніви щодо наявності в них конфлікту інтересів.
Щоб отримати якнайбільш чітке роз’яснення у зверненні до НАЗК потрібно зазначити таку інформацію:
- зміст ваших повноважень;
- зміст приватного інтересу та ситуації (дії/рішення), стосовно якої (яких) у вас є сумніви щодо наявності конфлікту інтересів;
- документи, які підтверджують інформацію, вказану вище.
Після того, як буде отримано підтвердження від НАЗК про те, що у вас немає конфлікту інтересів, ви можете продовжувати виконувати свої службові повноваження без вжиття додаткових заходів.
Якщо НАЗК підтвердить наявність конфлікту інтересів, то алгоритм дій визначено Законом України «Про запобігання корупції».
2. Повідомте свого безпосереднього керівника про наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів до кінця наступного робочого дня від моменту, коли ви дізналися про конфлікт.
Якщо посада не передбачає наявність безпосереднього керівника (наприклад, міський чи сільський голова), то про конфлікт інтересів потрібно повідомити визначений законодавством орган або НАЗК.
Якщо ж особа, яка входить до складу колегіального органу й під час виконання відповідних обов’язків у неї виник конфлікт інтересів, то вона зобов’язана про це повідомити колегіальний орган.
3. Форма повідомлення про конфлікт інтересів. У законодавстві не зазначено, у якій саме формі необхідно повідомляти про конфлікт інтересів. Проте НАЗК рекомендує повідомляти про реальний/потенційний конфлікт інтересів у письмовій формі з реєстрацією документа відповідно до існуючої системи діловодства.
Якщо потрібно повідомити НАЗК про конфлікт інтересів, надішліть поштовий лист на адресу: бульв. Дружби Народів, 28, м. Київ, 01103.
Необхідно пам’ятати, що особи, на яких поширюються обмеження щодо конфлікту інтересів, повинні дотримуватися таких обов’язкових правил:
- вживати всі заходи, щоби не допустити виникнення реального та потенційного конфлікту інтересів;
- повідомляти про наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів;
- не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
- вживати заходи, щоби врегулювати реальний чи потенційний конфлікт інтересів.
4. Відповідальність.
За порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції особа може бути притягнута, зокрема, до адміністративної та дисциплінарної відповідальності.
Дисциплінарна відповідальність передбачена :
- за неповідомлення особою безпосереднього керівника про наявність у неї потенційного конфлікту інтересів;
- за невжиття керівником заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у підлеглого;
- за непередачу в управління корпоративних прав чи порушення особою строків такої передачі, неповідомлення чи порушення строку повідомлення Національного агентства про таку передачу в управління підприємств та корпоративних прав, ненадання до Національного агентства нотаріально завіреної копії договору про таку передачу
В окремих випадках вчинення дій та/або прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів може містити ознаки складу одного з корупційних кримінальних правопорушень, перелік яких наведено у примітці до ст. 45 КК.
Ознаки конфлікту інтересів у складі кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 Кримінального кодексу України :
- використання влади та службового становища всупереч інтересам служби (в об’єктивній стороні складу);
- мета одержання неправомірної вигоди (у суб’єктивній стороні складу).