Завершено розслідування групового нещасного випадку з працівниками, що постраждали під час пожежі на автостоянці у Кропивницькому
Нагадаємо, що 27 березня 2019 року на автостоянці по вул. Київській у Кропивницькому сталася масштабна пожежа та вибухи газу. Надзвичайна подія сколихнула всю Україну. Днями Управління Держпраці у Кіровоградській областізавершило спеціальне розслідування групового нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався за тих обставин з двома працівниками(один із працівників помер у лікарні).
З’ясовано, що ФОП, зареєстрований у Дніпропетровській області, отримав замовлення від товариства з обмеженою відповідальністю із Кропивницького на постачання скрапленого газу. З цією метою із м. Кривий Ріг до Кропивницького був направлений вантажний автомобіль з автоцистерною. Із газонаповнювальної станції водій та приймальник газу, головний інженер товариства, прибули на місце розвантаження у за адресою на вулиці Київській, 48А. Після здійснення водієм технологічних операцій газ почав витікати з ємності, в яку відбувалось зливання на вантажний автомобіль з автоцистерною.Головний інженер товариства у момент витоку газу відійшов від місця проведення робіт, а коли з'явився, ужестався спалах, що спричинив пожежу та дефлаграційний (об’ємний) вибух.
Постраждалого водія ФОП було госпіталізовано до КНП «Кіровоградська обласна лікарня КОР», де від ускладнень опікової хвороби він помер.
Однією з обставин, які обумовили настання нещасного випадку, є від’єднання заправного шлангу з послідуючим витоком газу.
Організаційною причиною нещасного випадку є порушення вимог безпеки під час експлуатації обладнання, устаткування, машин, механізмів тощо. Також встановлено, що організація робочого місця в зоні настання нещасного випадку не відповідала ряду вимог нормативно- правових актів з охорони праці, зокрема, «Наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за №674/27119 «Правила безпеки систем газопостачання», «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводних, скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту».
Так, згідно з Правилами забороняється залишати без нагляду зливальні і заправні колонки, залізничні і автомобільні цистерни автомобілі з балонами зрідженого вуглеводного газу під час його зливання і наливання. Газонебезпечні роботи необхідно виконувати бригадою у складі не менше двох працівників. Враховуючи той факт, що перед настанням нещасного випадку потерпілий водій один знаходився в зоні дії небезпечного виробничого чинника, виконував газонебезпечні роботи, підтверджується зазначене порушення.
Також під час наповнення автоцистерни необхідно уважно слідкувати за рівнем рідкої фази скраплених вуглеводних газів, постійно слідкувати за тиском парової фази СВГ за манометром наповнювальної колонки, герметичністю арматури, трубопроводів і фланцевих з’єднань, підтримувати зв’язок з машиністом насосно-компресорного відділення, що не було виконано.
Порушення даних норм сприяло збільшенню площі вибухогазонебезпечного середовища і спричинило обставини, які змінили керовану ситуацію, коли ще можна було запобігти нещасному випадку, на некеровану: відбулося потрапляння скрапленого газу на розігріти елементи системи відводу відпрацьованих газів автотягача; загорянню газоповітряної суміші СВГ від термічної дії якої водій ФОП отримав термічні опіки.
Комісія зі спеціального розслідування дійшла висновку, що груповий нещасний випадок згідно п.п. 1 п. 52 (виконання потерпілим трудових (посадових) обов’язків згідно з внутрішнім трудовим розпорядком підприємства (установи, організації), у тому числі у відрядженні (згідно з внутрішнім трудовим розпорядком підприємства (установи, організації), на яке він відряджений) та згідно з Порядком розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві що стався з водієм ФОП вважається пов’язаним з виробництвом. Щодо головного інженера товариства, нещасний випадок вважається не пов'язаним з виробництвом, оскільки в момент нещасного випадку він виконував роботу в інтересах іншого суб’єкта господарювання за сумісництвом.