Водій повинен працювати 178 годин на місяць

Під час семінару у ТОВ «Олександрійська зернова компанія» заступник начальника відділу нагляду в будівництві, котлонагляді, на транспорті та зв’язку Управління Держпраці у Кіровоградській області Максим Кирилюк поінформував стосовно нещасних випадків, які відбулися у зв’язку з ДТП. У поточному році, на жаль, стався і смертельний випадок: водій одного з підприємств Кропивницького під час перевезення вантажу загинув. Триває розслідування.

  Максим Кирилюк нагадав присутнім про дотримання вимог «Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів», затвердженого наказом Міністерства транспорта та зв’язку України № 340 від 07.06.2010.

   Керування автомобілем - це робота, що ставить великі вимоги до органів чуття і рухливості психічних процесів. Праця водія являє собою поєднання фізичної і розумової роботи і вимагає від нього фізичної і психічної витривалості і пристосовності. При цьому людина не завжди знаходиться у належній фізичній формі і психічному стані .

Після кількох годин роботи з'являються перші ознаки втоми, які, однак, не свідчать ще про збільшення небезпеки при управлінні автомобілем. Виникнення деякої втоми  є природним. Але якщо час роботи водія починає перевищувати встановлені норми, то кількість дорожньо-транспортних пригод збільшується.

Важливе значення мають мікрокліматичні показники  в кабині водія. Температура повітря в кабіні визначається температурою зовнішнього повітря і тепловиділеннями двигуна. Найбільш сприятливою є температура повітря  18-20 °С. Знижена температура повітря негативно впливає на роботу м'язів, знижує швидкість і точність рухів, отже, водій допускає більше помилок.  У свою чергу робота в умовах  підвищеної температури повітря швидше стомлює водія, знижує його увагу, збільшує час реакції. Нормальна вологість повітря повинна бути у межах  від 30 до 70%.

Великий вплив на роботу водія надає правильна його посадка за кермом автомобіля на сидінні кабіни, яке визначає його «спокійне положення в стані готовності». При правильній посадці водій повинен сидіти прямо, а його спина повністю прилягати до спинки сидіння. Крім того, його ноги повинні легко діставати до педалей, а руки, що лежать на рульовому колесі, - бути злегка зігнуті в ліктях.  Спинка сидіння повинна мати певний нахил, щоб сила тяжіння тіла найбільш вигідно розподілялася на сидіння і спинку, а м'язи стегна були максимально розслаблені. Зайвий нахил спинки погіршує видимість дороги і ускладнює керування автомобілем.

 При п'ятиденному робочому тижні нормальна тривалість зміни визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності  з таким розрахунком, щоб загальна тривалість робочого часу за тиждень не перевищувала 40 год. При шестиденному робочому тижні нормальна тривалість зміни не може перевищувати 7 год в звичайні дні і 5 г в передвихідні і передсвяткові дні.

Для забезпечення безпеки руху після 3 годин  роботи водію  потрібно  здійснити  15-хвилинну перерву, і після трьох наступних годин безперервної роботи необхідно робити 30-хвилинну перерву для відпочинку. Щоденний міжзмінний відпочинок (перерва в роботі між закінченням однієї зміни і початком наступної зміни), повинен бути не менше подвійної тривалості роботи в попередню зміну. Щотижневий безперервний відпочинок при п'яти- або шестиденному робочому тижні повинен становити не менше 42 годин. Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при п'ятиденному робочому тижні встановлюється графіком роботи автотранспортного підприємства. Для забезпечення безперервної роботи рухомого складу допускається  надання водіям вихідних днів в різні дні тижня відповідно до графіка змінності.

Велике значення для збереження високого рівня працездатності водія має дотримання питного режиму. Добова потреба людини у воді (близько 2,5 л) може змінюватися в залежності від різних умов (пори року, температури повітря в кабіні, характеру роботи і ін.). Надмірне вживання водієм в поїздках води веде до перевантаження організму рідиною, порушує водно-сольовий баланс, ускладнює роботу серця, знижує працездатність. Для угамування спраги варто користуватися термосом з холодною, краще підкисленою або мінеральною водою. Добре вгамовує спрагу гарячий чай, особливо зелений.

Тривалий  малорухливий стан водія в період роботи може викликати різні функціональні порушення, тому фізичні вправи та заняття спортом для водія автотранспорту  мають особливе значення. Рекомендуються спортивні ігри, легка атлетика, плавання  і, звичайно, ранкова гігієнічна гімнастика і різні фізичні розминки під час перевезення.

Виконання усіх профілактичних заходів сприяє  поліпшенню  стану здоров'я   водіїв  і як наслідок - зниженню рівня травматизму на дорогах.

Інженер з охорони праці Євген Медведецький та директор підприємства Сергій Дем'яник, на останок зазначили, що на підприємстві зберігається високий рівень виробничої дисципліни та охорони праці. При цьому постійно розробля та втілюються заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці, та поліпшення умов праці.

 

 

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)