Навчання із дотримання антикорупційного законодавства: корупцію подолати легше, коли кожен поставить за мету їй запобігати

24 червня головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції Управління Держпраці в області Ангеліна Мусієнко провела з працівниками Управління навчання на тему: «Дотримання антикорупційного законодавства».

 Ангеліна Мусієнко зазначила, що антикоруційне навчання – це основа запобігання корупції. Навчання проводилось з метою доведення до відома працівників Управління основних вимог антикорупційного законодавства, в т.ч. враховуючи Методичні рекомендації НАЗК з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів осіб, уповноважених на виконання функцій держави.

Під час навчання розглянуті питання щодо дотримання вимог статті 52 Закону України «Про запобігання корупції» в частині фінансового контролю, підстави подання повідомлень про суттєві зміни у майновому стані; упередження та запобігання виникнення конфлікту інтересів та обговорено шляхи врегулювання потенційного й реального конфлікту інтересів.

Згідно з частиною другою ст..52 Закону України «Про запобігання корупції» та розділу 3 Правил заповнення форми повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування, що є складовою Форми повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування, затвердженої рішенням Національного агентства від 10.06.2016 р. № 3 (зі змінами і доповненнями), суб’єкт декларування повинен повідомити про об’єкти нерухомості, які він придбав (набув у власність), якщо їх вартість перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня року, в якому подається повідомлення. Станом на 01.01.2019 прожитковий мінімум склав 1921 грн, отже, у суб’єкта декларування настає обов’язок надання повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, лише у разі, перевищення встановленого порогу декларування, тобто  96050 грн

         Наступне розглянуте питання: «Що таке конфлікт інтересів та як його врегулювати?». Під час навчання надано загальне визначення потенційного та реального конфлікту інтересів, визначено обов’язки та відповідальність сторін, наведено конкретні типові приклади конфлікту інтересів у державній службі.

Зазначено, що термін «корупція» (походить від лат. Corrumpere — псувати) означає протиправну діяльність, яка полягає у використанні службовими особами їхніх прав і посадових можливостей для особистого збагачення; підкупність і продажність.

Згідно з Законом України «Про запобігання корупції», корупція – це використання посадовою особою, наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей.

До корупції може бути схильна будь-яка людина, що володіє повноваженнями, зокрема, щодо розподілу якихось ресурсів, що їй не належать, на свій розсуд (від спеціаліста до керівника). Головним стимулом до корупції є можливість отримати вигоду, пов'язану із використанням владних повноважень, а головним стримувальним чинником — ризик викриття і покарання .

Слухачам роз’яснено відмінність корупційного правопорушення від правопорушення, пов’язаного з корупцією.

Корупційне правопорушення – це діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Правопорушення, пов’язане з корупцією – діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені Законом України «Про запобігання корупції» вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у ч. 1 ст. 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність. (Ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції»).

Главою 13-А «Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією» КУпАП, передбачено притягнення до адміністративної відповідальностіза: порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності; порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків; порушення вимог фінансового контролю; порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів; незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень; невжиття заходів щодо протидії корупції.

Відповідно до розділу ХVII «Злочини у сфері службової діяльності, та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг» кримінального кодексу України передбачено притягнення до кримінальної відповідальності за низку порушень серед яких: декларування недостовірної інформації; зловживання владою або службовим становищем; зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги; прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою; незаконне збагачення; підкуп особи, яка надає публічні послуги; пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі.

Ангеліна Мусієнко зазначила присутнім, що з метою не бути втягнутим до корупційних дій необхідно сумлінно, неупереджено та справедливо  виконувати свої обов’язки, бути прикладом, як для своїх колег, так і для пересічних громадян. Адже,  корупцію легше подолати тоді, коли кожен поставить собі за мету їй запобігати.

 

 

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)