Запитуйте – відповідаємо

Запитання від читачки у мережі «Фейсбук». Постановою КМУ N 1232 “ПОРЯДОК проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві” до складу комісії з розслідування нещасних випадків входять, зокрема, представник місцевої держадміністрації. Враховуючи те, що органи самоврядування (УПРАВЛІННЯ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕНЯ) не є райдержадміністрацією та керуються ЗУ “Про місцеве самоврядування”, а не ЗУ “Про Місцеві державні адміністрації”, в яких випадках залучаються до складу комісій посадові особи місцевого самоврядування у розслідуваннях нещасних випадків?

 Відповідь надає начальник відділу з питань організації державного та ринкового нагляду, надання адміністративних послуг Управління Держпраці в області Ольга Середа.

Повноваження органів місцевого самоврядування в галузі охорони праці передбачено статтею 35 Закону України «Про охорону праці» та статтею 34 Закону України «Про місцеве самоврядування». Так, відповідно до  статті 34 Глави 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», до делегованих повноважень  виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення належать, зокрема, здійснення контролю за охороною праці в межах відповідної територіальної одиниці.

Відповідно до пункту 8 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232 (далі – Порядок) спеціальне розслідування нещасного випадку проводиться комісією із спеціального розслідування нещасного випадку (далі - спеціальна комісія), утвореною територіальним органом Держпраці за місцезнаходженням  підприємства  або  за місцем настання нещасного випадку за погодженням з органами, представники яких входять до її складу.

Згідно з вимогами Порядку спеціальному розслідуванню підлягають:

нещасні випадки із смертельними наслідками;

групові нещасні  випадки,  які  сталися  одночасно  з двома і більше працівниками, незалежно від ступеня тяжкості отриманих ними травм;

випадки смерті працівників на підприємстві;

випадки зникнення  працівників  під  час  виконання  трудових (посадових) обов'язків;

нещасні випадки, що спричинили тяжкі наслідки, у тому числі з можливою інвалідністю потерпілого.

До складу спеціальної комісії із розслідування зазначених нещасних випадків входять, зокрема: представник органу управління підприємства або місцевої держадміністрації  у  разі, коли зазначений орган відсутній  або нещасний випадок стався 

з фізичною особою - підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно, або внаслідок дорожньо-транспортної пригоди.

Також у пункті 38 Порядку зазначено, що роботодавець (у разі, коли постраждав роботодавець, орган, до сфери  управління  якого  належить  підприємство,  а  у  разі його відсутності - місцева  держадміністрація  або  виконавчий  орган місцевого  самоврядування)  зобов'язаний  створити  належні  умови (надати приміщення,  засоби зв'язку, автотранспорт тощо) і сприяти роботі  спеціальної  комісії  з  метою  своєчасного і об'єктивного спеціального розслідування нещасного випадку.

Отже, враховуючи  адміністративно-територіальну реформу, яка зараз проходить в Україні, до складку спеціальної комісії повинен входити представник місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування, на території якого працює потерпілий або стався нещасний випадок.

 

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)