У Знам’янському районі проведено роз’яснювальну роботу з легалізації праці для 52 роботодавців

Впродовж липня поточного року головний державний інспектор  відділу з питань експертизи умов праці Управління Держпраці в області Наталія Пащенко провела ряд інформаційно - роз'яснювальних рейдів для 52 роботодавців Знам’янки та Знам’янського району щодо оформлення трудових відносин та наслідків використання нелегальної праці.

 Наголошувалось, що легалізація трудових відносин включає в себе два аспекти: легалізацію зайнятості та легалізацію заробітної плати.

Нелегальна зайнятість - це, використання роботодавцями найманої робочої праці без належного оформлення трудових відносин. Для цього роботодавцями використовуються так звані стажування чи застосування випробувального терміну або оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час. При цьому роботодавці здебільшого трактують ці поняття на свій лад, переконуючи себе, що на цей період можна працівників офіційно не оформляти.

Інспектор пояснила, що необхідно розрізняти такі поняття, як прийняття на роботу з випробувальним терміном та стажування. Стажування проводиться до початку прийому на конкретну роботу, а випробування - в процесі роботи.

Якщо підприємство проводитиме стажування своїх працівників, то ліцензія на здійснення освітніх послуг йому не потрібна. Якщо ж воно проводитиме стажування осіб, які не працюють на цьому підприємстві, то йому необхідно отримати ліцензію на здійснення професійного навчання кадрів на виробництві. Це стосується і випадків, коли перед прийомом на роботу спочатку пропонують пройти стажування.

Якщо ж у період стажування особа виконує професійні роботи, то підприємство, організація, установа за ті роботи, що виконані відповідно до наданих завдань, здійснює виплату їй заробітної плати згідно з установленими системами оплати праці, за нормами, розцінками, ставками (окладами), з урахуванням коефіцієнтів, доплат і надбавок.

Прийняття на роботу працівників під виглядом стажування, без проведення відповідної оплати, є порушенням законодавства про працю і ознакою застосування примусової праці, використання якої заборонено ст. 43 Конституції України і нормами міжнародного права.

Випробувальний термін згідно з чинним законодавством може бути застосований роботодавцем тільки після офіційного працевлаштування найманої особи. Умова про випробування повинна бути обумовлена в наказі (розпорядженні) про прийняття на роботу. Причому в період випробування на працівників також поширюється законодавство про працю.

Інспектор зазначила, що є випадки працевлаштування найманих працівників під виглядом укладення з ними цивільно-правових договорів. При цьому не виникають трудові відносини, які регулюються трудовим законодавством і працівник не має права на відпустки та оплату лікарняних. Проте слід брати до уваги, що цивільно-правові договори застосовуються, як правило, для виконання конкретної роботи, що спрямована на одержання результатів праці, і у разі досягнення цієї мети договір вважається виконаним і дія його припиняється. Таким чином, він застосовується для реалізації визначених, найчастіше разових робіт, і ці умови мають бути чітко прописані в договорі. За таким договором не платиться щомісячна зарплата, а винагорода за конкретно виконану роботу, тобто особа, що працює за договором отримує гроші в строки, встановлені договором на підставі підписаних актів прийому - передачі наданих послуг (виконаних робіт). Якщо ці вимоги не будуть дотримані, то за рішенням суду цивільно-правовий договір, або договір підряду може бути визнано трудовим договором. 

Що стосується «тіньової» заробітної плати, або так званої заробітної плати «в конвертах», то інколи, підприємства (особливо це стосується малого бізнесу) платять своїм працівникам дві заробітні плати: офіційну і неофіційну. Це вигідно роботодавцю, і працівник, ніби, не ображається, оскільки йому надається можливість заощадити на податку з доходів фізичних осіб.

Небезпека «тіньової» зарплати і «тіньової» зайнятості, полягає в тому, що люди не матимуть змоги отримати пенсію, яка відповідає рівню їхньої реальної зарплати, а відсутність запису в трудовій книжці позбавляє працівників пенсійного стажу.

У разі вивільнення у випадку скорочення чисельності або штату працівників, або ж при виникненні проблем зі здоров'ям, працівник не отримає компенсаційних виплат і оплати лікарняного листа, або вони розраховуватимуться тільки з офіційної, малої заробітної плати.

Значно втрачають у виплатах, внаслідок отримання зарплат «в конвертах», майбутні мами, оскільки розмір допомоги з вагітності і пологів безпосередньо залежить від розміру офіційної зарплати.

Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність відповідно до статті 265 Кодексу законів про працю України у таких розмірах:

30 мінімальних зарплат, за кожного працівника у разі: фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору; оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час; виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску.

10 мінімальних зарплат, за кожного працівника за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, за не оплату роботи в нічний час, роботу в вихідний або святковий день, надурочну роботу та інші питання оплати праці).

3 мінімальні зарплати за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі.

10 мінімальних зарплат, за кожного працівника, за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами Укpa?ни «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

1 мінімальна зарплата за порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених вище.

Крім того, статтею 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення України передбачена адміністративна відповідальність за фактичний допуск працівника до роботи без укладення трудового договору у розмірі від 8500 грн. до 17000 грн.

 

 

 

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)