Андрій Рева: Центральним завданням Міністерства соціальної політики України є підвищення добробуту наших людей

Так почав свій виступ Міністр соціальної політики України в рамках звіту Уряду на комітеті Верховної Ради з питань економічної політики.

Поліпшення становища усіх соціальних груп населення безперечно визначається підвищенням розвитку економіки. Від цього, на думку Андрія Реви, залежить рівень соціальних виплат і функціонування соціальної сфери.

 Дорожня карта реформ

«До формування соціальної сфери ми підійшли не за принципом пристосування до економічних умов, а поставили завдання провести комплексні реформи, сформувати таку систему соціального захисту, яка б набагато глибше, органічніше поєднувала економічну ефективність і соціальну справедливість та створювала стимул для трудової активності, - зазначив Міністр. - Основними інструментами такої політики було визначено: реформу у сфері оплати праці, реалізацію трудових відносин, пенсійну реформу, запровадження адресної соціальної підтримки вразливих верств населення. Насамперед, ми накреслили дорожню карту завдань в умовах економічного зростання: стимулювати підвищення ціни робочої сили та зростання оплати праці – встановити мінімальну заробітну плату на рівні вартості споживчого кошика. З 1 січня 2017 року ми запровадили новий підхід до встановлення мінімальної заробітної плати, підвищивши вдвічі її розмір, що дало можливість збільшити фонд оплати праці в Україні на 212 мільярдів гривень та підвищити добробут мільйонів працюючих громадян, зокрема, бюджетних установ. У 2018 році розмір мінімальної заробітної плати зріс ще на 16,3%, і, наразі, ми розглядаємо можливість подальшого підвищення мімальної зарплати до 4200 гривень. З огляду на традиції на ринку праці, посилення міграції робочої сили за кордон, сьогодні можна стверджувати, що підвищення мінімальної заробітної плати- це своєчасний крок до вирівнювання диспропорцій на ринку праці і підвищення вартості робочої сили. Середньомісячна заробітна плата в 2017 році зросла на 37,1% і становила по року 7104 гривні. Реальна заробітна плата зросла за рік на 19,1%. У цьому році спостерігається подальша позитивна динаміка. За шість місяців 2018 року середня заробітна плата збільшилась ще на 28,4% і становила 8101 гривню – реальна заробітн палата зросла ще на 11,3%. Уряд і надалі проводитиме політику підвищення рівня оплати праці, зокрема працівникам бюджетної сфери».

 Зростання пенсій за формулами, а не за суб’єктивним рішенням політиків

 Збільшення офіційних зарплат, з яких сплачуються податки й соціальний внесок дало змогу отримати фінансовий ресурс для підвищення рівня соціальних гарантій у системі соціального страхування.

 «У 2017 році власні надходження до Пенсійного фонду України становили 158,9 мільярда гривень, що на 47,2 млрд гривень більше порівняно з 2016 роком. Це дало змогу в рамках проведення пенсійної реформи в жовтні 2017 року підвищити пенсії для 10,2 млн пенсіонерів у середньому на 560 гривень, - сказав Андрій Рева. - У рамках запровадження справедливої формули нарахування пенсій було диференційовано виплати для 6 мільйонів осіб,які раніше отримували пенсії на рівні мінімальної та зменшилась чисельність пенсіонерів, у котрих страхова пенсія є меншою за мінімальну - до 3млн 100 тисяч осіб. Середній рівень пенсії на перше січня 2018 року в Україні складав 2518 гривень, що на 37, 4% більше, ніж у 2017 році, тобто заробітна плата зросла на 37% і на таку ж цифру приблизно зросли й наші пенсії. З 1 січня 2018 року здійснено перерахунок та підвищення пенсій військовослужбовцям, це майже 500 тисячам осіб. У середньому, підвищення пенсій склало 1500 гривень. Згідно з прийнятими в 2017 та 2018 роках рішеннями подальше зростання пенсійних виплат здійснюватиметься щорічно, зокрема вже в 2019 році за чітко визначеними формулами, а не в залежності від суб’єктивних рішень. Пенсійна реформа – серйозний крок вперед, який дозволить досягти тієї мети, яку ми перед собою ставимо, а це - справедливі трудові пенсії».

  Боротьба з тіньовою зайнятістю – боротьба з низькою вартістю робочої сили

 Незважаючи на високі досягнуті показники легалізації фонду оплати праці, завдання збільшення бюджетів усіх рівнів та фонду соціального страхування є особливо актуальним для уряду, адже значна частка доходів від зайнятості залишається у тіні. «Станом на 1 січня 2018 року кількість застрахованих осіб становило 12,9 млн чол, при чисельності зайнятого населення 16,2 млн чол і, в цілому, чисельності осіб працездатного віку 25,3 млн, - повідомив Міністр. - Не оформлення трудових відносин позбавляє людей соціального захисту й обмежує доходи бюджетів усіх рівнів. Також тіньова економіка перешкоджає створенню адресної системи соціальної підтримки сімей та громадян з низькими доходами, оскільки ми не бачимо реальних доходів громадян, яким надається державна підтримка. Для розв’язання проблеми ми запровадили нові підходи для здійснення контролю за дотриманням законодавства про працю – більш ефективні в боротьбі з нелегальною зайнятістю. При цьому ми делегували відповідні повноваження в органи місцевого самоврядування і маємо більш повну інформацію і доступ для здійснення контролю за такого роду порушеннями трудових прав громадян. Сьогодні 17 обласних центрів, 99 міст обласного значення, 310 об’єднаних територіальних громад взяли на себе функції із здійснення контролю і найближчим часом ми очікуємо серйозного прориву в цьому напрямку. Ми маємо змінити існуючу ситуацію з ризиками, які несе концепція низької вартості робочої сили. Зокрема, втрата населенням мотивації до цінності праці, міграцію за кордон і поетапне запровадження в Україні стандартів гідної праці».

  Гроші ходять за людиною

 З метою підтримки населення було продовжено роботу з посилення адресності соціальних програм, покращення адміністрування та наближення послуг до отримувачів. «Для досягнення показників економічної та соціальної ефективності, реалізація всіх програм була переведена на принцип: гроші ходять за людиною, - поінформував Андрій Рева. - Коли людина обирає вид послуги, а держава їх оплачує. Незважаючи на обмежені можливості державного бюджету, урядом запроваджено п’ять нових програм соціального захисту, які спрямовані на поетапне розв’язання проблем соціального захисту дітей-сиріт, людей з інвалідністю, ветеранів та внутрішньо переміщених осіб, а також програми щодо створення нової системи адміністрування, шляхом створення центрів надання адміністративних послуг соціального характеру у форматі “Прозорий офіс”.

  Адресні субсидії – розвиток енергетики

 «З 1 травня 2018 року запроваджено більш справедливий підхід до призначення субсидій, які посилює адресні принципи захисту сімей з невисокими доходами. Крім цього прийнято рішення і черговим етапом у підготовці до монетизації субсидій, що планується до впровадження в наступному році, - розповів про передумови для реформи енергетичного сектору Міністр. - У минулому році ми запровадили монетизацію залишків невикористаних субсидій на оплату індивідуального опалення. За результатами опалювального сезону 2016-17 років, відповідну виплату отримали 1 млн 780 тисяч домогосподарств на суму 1 млрд 130 млн грн. В цілому, запроваджуючи адресну систему житлових субсидій, ми створили умови для реформування та розвитку енергетичного сектору. Таку саму мету ми ставимо в сприянні розвитку транспортної системи України, реформуючи застарілу систему пільг на проїзд громадян, яка з одного боку не забезпечує гарантії їх надання, а з іншого – створює бар’єри для розвитку транспортної інфраструктури, насамперед, комунального транспорту. Уряд прийняв відповідне рішення про механізми використання повноважень органами місцевого самоврядування запроваджувати монетизацію пільг на проїзд. У даний час, уряд реалізуючи пріоритети у сфері соціальної політики на 2018 рік, працює над: удосконаленням системи соціального страхування, встановлення більш справедливої сплати страхових внесків, залучення до страхування всього зайнятого населення».

 Запровадження концепції “Навчання впродовж життя” передбачає, на думку Міністра, створення доступної для працівників системи оновлення набутих знань, здобуття нових компетенцій як у роботодавця, так і на ринку послуг , залучення коштів органів соціального страхування на випадок безробіття.

  Нові послуги – синергія державних і місцевих програм

Розвиток нових послуг та підтримки сімей з дітьми, зокрема, допомоги при народженні дитини, компенсації вартості витрат на здійснення догляду дітей до 3 років. Запровадження послуг раннього втручання при народженні дитини з інвалідністю. Створення моделей соціального захисту за місцем проживання людини, насамперед у об’єднаних територіальних громадах. Де державні соціальні програми доповнюються місцевими, яких потребують мешканці тієї чи іншої територіальної громади. За цими пріоритетами уряду продовжується активна робота з напрацювання законодавчих змін та практична реалізація нових механізмів і підходів на місцях із залученням ресурсів та зусиль місцевої влади.

Мінсоцполітики

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)