Для працівників підприємства «Кооперативний ринок» проведено семінар з питань ринкового нагляду

    Заступник начальника відділу організації державного та ринкового нагляду, надання адміністративних послуг Управління Держпраці у Кіровоградській області Станіслав Сітнік взяв участь у практичному семінарі- навчанні з птань охорони праці для працівниківпідприємства «Кооперативний ринок» облспоживспілки та розповсюджувачів нехарчової продукції (засоби індивідуального захисту, обладнання, що працює під тиском).

 Станіслав Сітнік проінформував про нехарчову продукцію, віднесену до сфери відповідальності Держпраці і яка представляє серйозний ризик здоров’ю і безпеці користувачів.

  Так, 5 липня 2011 року набули чинності Закони України  „Про загальну безпечність нехарчової продукції”,  „Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції”,  Закон України „Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності”, які відображають сучасний підхід з забезпечення безпеки нехарчової продукції шляхом обов’язкового дотримання вимог технічних регламентів, та добровільного застосування нормативних документів таких як норми, стандарти та правила. Окрім того ці законодавчі акти встановлюють вимоги та визначають механізм здійснення державного нагляду та контролю за нехарчовою продукцією.

   Цим законодавством введено новий вид перевірки  – перевірка характеристик продукції.

   Законодавство України про ринковий нагляд має за основу – зміну системи державного нагляду та контролю за нехарчовою продукцією шляхом зближення її з існуючою системою в країнах Європейського Союзу, що відкриває вільний доступ  продукції вітчизняних виробників на світовий ринок. Передбачено, щосуб’єкти господарювання повинні вводити в обіг і розповсюджувати тільки безпечну продукцію:

  - засоби індивідуального захисту (постанова КМУ від 27 серпня 2008 р. N 761 “Про затвердження Технічного регламенту засобів індивідуального захисту”;

  - прості посудини високого тиску (постанова КМУ від 25 березня 2009 р. N 268 “Про затвердження Технічного регламенту безпеки простих посудин високого тиску”;

  - ліфти (постанова КМУ від 22 квітня 2009 р. N 465 “Про затвердження Технічного регламенту ліфтів”);

  - канатні дороги для перевезення пасажирів (постанова КМУ від 14 жовтня 2009 р. N 1076 “Про затвердження Технічного регламенту канатних доріг для перевезення пасажирів”);

  - знаки безпеки і захисту здоров’я працівників (постанова КМУ від 25 листопада 2009 р. N 1262 “Про затвердження Технічного регламенту знаків безпеки і захисту здоров’я працівників”);

  - обладнання, що працює під тиском (постанова КМУ від 19 січня 2011 р. N 35 “Про затвердження Технічного регламенту безпеки обладнання, що працює під тиском”);

  - вибухові матеріали промислового призначення (Закон України № 2736 “Про загальну безпечність нехарчової продукції”). 

   Введена законодавством система ринкового нагляду нехарчової продукції забезпечує:

  - запровадження європейського принципу, за яким ринковому нагляду підлягає продукція, яка введена в обіг та розповсюджується на ринку. У зв’язку з цим, перевірки характеристик продукції насамперед здійснюються у її розповсюджувачів. Перевірки виробників продукції проводяться у разі виявлення на ринку продукції, яка є небезпечною, становить ризик або не відповідає встановленим вимогам;

  - визначення підстав, об’єктів, порядку та особливостей проведення перевірок характеристик продукції в її виробників і розповсюджувачів. Передбачено, що документація може бути перевірена за місцезнаходженням органів ринкового нагляду з метою зменшення  необґрунтованого втручання  інспектора у здійснення господарської діяльності, які притаманні виїзним перевіркам;

  - установлення, на основі європейської практики, алгоритму дій органів державного ринкового нагляду залежно від характеру порушень, виявлених у ході перевірок, а також визначення заходів, які можуть вживатися цими органами в різних ситуаціях. Врегульовані питання, пов’язані з вилученням продукції з торговельної мережі та її відкликанням від споживачів і користувачів. Також визначено порядок прийняття органами державного ринкового нагляду рішень про вжиття заходів щодо продукції та їх оскарження.

   - контроль та моніторинг виконання рішень, прийнятих органами  ринкового нагляду за результатами перевірок, що дає змогу підвищити ефективність нагляду і захисту прав споживачів;

  - систему контролю імпортної продукції під час переміщення її через митний кордон України, перевірку характеристик якої не здійснюють інші органи ринкового нагляду. Здійснення такого контролю покладено на митні органи. Законодавством встановлено загальний порядок здійснення контролю продукції при її ввезенні в Україну та процедури взаємодії митних органів і органів ринкового нагляду;

  - відповідальність суб’єктів господарювання та осіб за порушення законодавства України шляхом накладання штрафних санкцій, визначення підстав звільнення суб’єктів господарювання від відповідальності;

  - усунення дублювання функцій органів виконавчої влади щодо нагляду та контролю характеристик продукції шляхом вилучення окремих видів продукції зі сфери дії Закону, нагляд та контроль характеристик яких вже здійснюється іншими органами виконавчої влади. -запровадження згідно з практикою, що застосовується в Європейському Союзі, сучасних управлінських підходів у діяльності органів державного ринкового нагляду. Зокрема, це стосується планування заходів ринкового нагляду на основі об’єктивних даних моніторингу обігу продукції на ринку, а також введення ризик-орієнтованого підходу до визначення пріоритетів для проведення перевірок та вжиття за їх результатами заходів щодо продукції. Передбачається постійне вдосконалення організації та заходів ринкового нагляду на основі їх регулярної оцінки та аналізу. Для обміну інформацією між органами державного ринкового нагляду та митними органами, підвищення ефективності діяльності цих органів законодавством передбачено створення Національної інформаційної системи ринкового нагляду, як  європейський RAPEX. 

  Законодавство України про ринковий нагляд розповсюджується на усіх суб’єктів господарювання, задіяних в поставці продукції до споживача (користувача), від виробника до кінцевого розповсюджувача по усьому ланцюгу.

   Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характерис-тик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджува-чів цієї продукції, а позапланові – у розповсюджувачів та виробників такої продукції. Перевірка характеристик продукції може бути невиїзною  (за місцезнаходженням  органу  ринкового нагляду) або виїзною. Під час перевірки характеристик продукції об’єктами перевірки є:

  наявність  на  продукції Національного знака відповідності

   (у тому числі ідентифікаційного коду призначеного органу з оцінки відповідності),  якщо  його  нанесення  на  продукцію передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції та додержання правил застосування і нанесення Національного знака відповідності;

наявність супровідної документації,  яка має додаватися до відповідної   продукції   (зокрема   інструкція   з   користування продукцією),   етикетки,   маркування,  інших  позначок,  якщо  це встановлено нормативно-правовими актами (у тому  числі  технічними регламентами), та їх відповідність встановленим вимогам;
      наявність  декларації  про  відповідність,  якщо  згідно з технічним регламентом на відповідний вид продукції  продукція  при її розповсюдженні має супроводжуватися такою декларацією;

   обстеження  зразків відповідної продукції та ідентифікація виробника продукції;

   відбір та експертиза (випробування) зразків  продукції  (у разі  якщо  є  підстави  вважати,  що  продукція  є  небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам) та інше.

   Строк проведення виїзної перевірки характеристик продукції не може перевищувати у розповсюджувачів цієї продукції двох робочих днів, у виробника такої продукції – трьох робочих днів, за результатами якої складається акт. За результатами перевірки характеристик продукції органом ринкового нагляду можуть бути прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо продукції, яка не відповідає встановленим вимогам, у тому числі якщо порушено вимоги до застосування та нанесення Національного знаку відповідності, складення декларації про відповідність, надання технічної документації, а саме:

  - обмеження надання продукції на ринку (приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами, тимчасової заборони надання продукції).

  - заборона надання продукції на ринку.

  - вилучення продукції з обігу, відкликання, що передбачає повернення її виробнику розповсюджувачем, споживачем (користувачем). Передача продукції з метою знищення або приведення в інший спосіб до стану, що виключає її використання. Відкликання продукції застосовується як винятковий захід. 

    Окрім того суб’єкти господарювання за порушення Закону України  „Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції” несуть згідно з законами України цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність.

За результатами семінару - навчання вирішено продовжити проведення подібних зустрічей.

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)