Про орган
1. Територіальне управління Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду по Кіровоградській області (скорочена назва - територіальне управління Держгірпромнагляду по Кіровоградській області) є територіальним органом (місцевим органом виконавчої влади), який діє у складі Держгірпромнагляду України та йому підпорядковується.
Територіальне управління Держгірпромнагляду по Кіровоградській області (далі - територіальне управління Держгірпромнагляду) є правонаступником територіального управління Державного департаменту промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду по Кіровоградській області.
Територіальне управління Держгірпромнагляду не залежить від будь-яких громадських органів, суб'єктів підприємництва, об'єднань громадян, політичних формувань, місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування, їм непідзвітне та непідконтрольне.
2. Територіальне управління Держгірпромнагляду у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, Положенням про Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду, а також цим Положенням.
3.Основними завданнями територіального управління Держгірпромнагляду є:
- участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері промислової безпеки та охорони праці, здійснення державного гірничого нагляду, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, охорони надр в регіоні;
- здійснення комплексного управління у сфері промислової безпеки та охорони праці, а також контролю за виконанням функцій державного управління охороною праці місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування;
-організація та здійснення державного нагляду за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань:
- охорони праці в частині промислової безпеки, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю;
- геологічного вивчення надр в регіоні, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини;
- промислової безпеки у сфері поводження з вибуховими матеріалами, безпечного проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення.
4. Територіальне управління Держгірпромнагляду відповідно до покладених на нього завдань:
1) бере участь у підготовці пропозицій щодо формування державної політики та визначення механізму її реалізації у сфері промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, геологічного вивчення, використання та охорони надр, діяльності об'єктів підвищеної небезпеки;
2) вносить пропозиції при розробленні проектів обласного бюджету, програми економічного та соціального розвитку області, регіональних програм економічного розвитку в частині промислової безпеки, охорони праці, геологічного вивчення, використання та охорони надр, видобування корисних копалин;
3) здійснює державне управління у сфері геологічного вивчення, використання та охорони надр в регіоні, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, діяльності об'єктів підвищеної небезпеки;
4) бере участь у координації роботи місцевих держадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, інших суб'єктів господарювання у сфері безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
5) розробляє разом з місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, регіональними органами Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, об'єднанням роботодавців і професійних спілок проект регіональної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і контролює її виконання;
6) здійснює в установленому порядку державний нагляд за додержанням законодавства з охорони праці в частині промислової безпеки, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань:
будівництва, реконструкції та експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, потенційно небезпечних об'єктів і виробництв;
видобування нафти і газу, їх транспортування, переробки та використання на підприємствах, в установах та організаціях;
застосування технологій, технологічних процесів, машин, механізмів, устатковання, транспортних та інших засобів виробництва, а також забезпечення працівників спецодягом та іншими засобами колективного та індивідуального захисту;
виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження, випробування і безпечної експлуатації машин, механізмів, устатковання, транспортних та інших засобів виробництва;
проведення робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також з утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів, виробів ракетної техніки та палива, вибухових матеріалів військового призначення;
7) проводить розслідування та веде облік аварій і нещасних випадків які підлягають спеціальному розслідуванню, аналізує їх причини, готує пропозиції щодо запобігання таким аваріям і випадкам;
8) здійснює в установленому порядку державний гірничий нагляд, у тому числі з питань:
безпечного ведення гірничих робіт на підприємствах вугільної, гірничорудної та нерудної промисловостей, під час будівництва та експлуатації, ліквідації або консервації гірничих підприємств, на підземних спорудах, непов'язаних з видобуванням корисних копалин;
ведення робіт з геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини;
повноти вивчення родовищ корисних копалин, гірничотехнічних, інженерно-геологічних, гідрогеологічних та інших умов їх розробки, будівництва та експлуатації підземних споруд, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва в надрах, своєчасності та відповідності встановленим вимогам введення в експлуатацію розвіданих родовищ корисних копалин;
виконання вимог законодавства з охорони надр надрокористувачами під час ведення робіт з їх вивчення, встановлення кондицій на мінеральну сировину та експлуатації родовищ корисних копалин, відповідності розробки родовищ корисних копалин встановленим вимогам, повноти видобування оцінених запасів корисних копалин і наявних у них корисних компонентів;
додержання встановленого порядку обліку запасів корисних копалин, обґрунтованості і своєчасності їх списання, правил проведення геологічних і маркшейдерських робіт під час розробки родовищ корисних копалин, правил та технологій переробки мінеральної сировини з метою забезпечення більш повного вилучення корисних компонентів та поліпшення якості кінцевої продукції;
відповідності встановленим вимогам та своєчасності здійснення заходів, що гарантують безпеку людей, майна і навколишнього природного середовища, гірничих виробок і свердловин від шкідливого впливу робіт, пов'язаних з користуванням надрами;
готовності воєнізованих і шахтних гірничорятувальних формувань і диспетчерських служб до локалізації та ліквідації наслідків аварій;
9) здійснює державний нагляд за діяльністю регіональних органів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в частині здійснення профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози здоров'ю застрахованих осіб, спричинених умовами праці, фінансування та виконання регіональних програм поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
10) контролює відповідність встановленим вимогам та своєчасність передачі розвіданих родовищ для промислового освоєння, прийняття в експлуатацію новозбудованих видобувних та збагачувальних підприємств, а також підземних споруд, непов'язаних з видобуванням корисних копалин;
11) погоджує питання ліквідації та консервації гірничодобувних об'єктів або їх ділянок, контролює відповідність встановленим вимогам віднесення вугільних шахт, небезпечних через наявність газу, можливість раптових викидів, гірничих ударів, до відповідних категорій;
12) здійснює у межах своєї компетенції нагляд за проведенням робіт з розробки родовищ корисних копалин і будівництва підземних споруд, здійсненням заходів щодо запобігання виникненню та усуненню небезпечного впливу гірничих робіт на технічний стан будинків і споруд, а також за додержанням установленого порядку забудови площ залягання корисних копалин, обсягів перероблюваної сировини, обгрунтованістю і своєчасністю їх списання;
13) веде облік об'єктів підвищеної небезпеки, облік ділянок надр, наданих для будівництва та експлуатації підземних споруд і для цілей, непов'язаних з видобуванням корисних копалин, реєструє гірничі відводи, надані для добування корисних копалин;
14) проводить державну реєстрацію великотоннажних автомобілів та інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають експлуатації у вулично-дорожній мережі загального користування, реєструє підіймальні споруди (вантажопідіймальні крани та машини, ліфти, ескалатори, канатні дороги, підйомники, фунікулери тощо), парові і водогрійні котли, посудини, що працюють під тиском, трубопроводи пари та гарячої води, об'єкти нафтогазового комплексу та інші об'єкти;
15) вносить пропозиції при опрацюванні правил, норм, інших нормативно-правових актів з промислової безпеки та охорони праці;
16) видає, в межах повноважень, у передбачених законодавством випадках:
дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
свідоцтва на придбання та зберігання вибухових матеріалів промислового призначення;
17) здійснює контроль за організацією навчання і перевірки знань посадових осіб з питань промислової безпеки та охорони праці;
18) бере участь у прийнятті в експлуатацію виробничих об'єктів та об'єктів соціально-культурного призначення;
19) погоджує:
- проекти проведення дослідно-промислового видобування корисних копалин;
- проекти та щорічні плани видобування корисних копалин, проекти їх переробки, а також норми відбору і втрат корисних копалин на підприємствах, що здійснюють видобування твердих, рідких та газоподібних корисних копалин та гідромінеральних ресурсів;
- проекти будівництва підземних споруд у частині додержання вимог законодавства з промислової безпеки, охорони праці та охорони надр;
- матеріали на отримання спеціальних дозволів на користування надрами з метою видобування корисних копалин, а також будівництва та експлуатацію підземних споруд, непов'язаних з видобуванням корисних копалин;
- документацію на забудову площ залягання корисних копалин загальнодержавного значення;
- навчальні плани і програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з охорони праці;
- проекти планів розвитку гірничих робіт у частині їх безпечного ведення, а також норми відбору, втрат корисних копалин на підприємствах, що видобувають тверді, рідкі та газоподібні корисні копалини і гідромінеральні ресурси;
- проекти гірничих підприємств в частині запобігання шкідливому впливу гірничих робіт на життя та здоров'я населення, а також захисту об'єктів, розташованих на гірничому відводі, від шкідливого впливу гірничих робіт під час підробки цих об'єктів гірничими роботами;
- завдання на проектування гірничодобувних підприємств (об'єктів) та проекти на їх ліквідацію та консервацію;
- проекти та щорічні плани видобування корисних копалин, проекти їх переробки, а також норми відбору і втрат корисних копалин на підприємствах, що здійснюють видобування твердих, рідких та газоподібних корисних копалин та гідромінеральних ресурсів;
- документацію на списання з обліку гірничодобувних підприємств запасів корисних копалин;
- документацію на розміщення базисних та розподілених складів вибухових матеріалів;
- плани локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій потенційно небезпечних підприємств (об'єктів) підвищеної небезпеки;
20) бере участь в організації проведення експертизи проектів будівництва (реконструкції, технічного переоснащення) підприємств і виробничих об'єктів, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працівників на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці та промислової безпеки;
21) призначає (якщо характер і ступінь небезпеки це зумовлюють) проведення органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, а також юридичними та фізичними особами, що використовують найману працю, випробувань устаткування та матеріалів, технічного огляду устаткування, незалежної експертизи проектно-конструкторської документації на відповідність вимогам нормативно-правових актів з промислової безпеки та охорони праці;
22) бере участь у розслідуванні обставин і причин аварій, розкрадання та втрат вибухових матеріалів, приймає за результатами зазначеного розслідування в межах своєї компетенції відповідні рішення;
23) розглядає в установленому порядку звернення громадян з питань, що належать до його компетенції, та вживає в межах своїх повноважень заходів до вирішення порушених у зверненнях питань;
24) реалізує в межах повноважень, визначених законодавством, державну політику у сфері охорони державної таємниці;
25) проводить інформаційно-роз'яснювальну роботу з питань, що належать до його компетенції;
26) виконує інші функції, передбачені законодавством.
5. Посадові особи територіального управління Держгірпромнагляду відповідно до своїх повноважень мають право:
1) безперешкодно відвідувати підприємства (об'єкти), виробництва юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та проводити в присутності роботодавця, або його представника, перевірку додержання законодавства з питань, що належать до їх компетенції;
2) одержувати від роботодавців і посадових осіб письмові чи усні пояснення, висновки експертних обстежень, аудитів, матеріали та інформацію з відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень законодавства та здійснення заходів щодо їх усунення;
3) видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, місцевим держадміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків у сфері промислової безпеки, охорони праці, геологічного вивчення, використання, охорони надр та безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки;
4) забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устатковання, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов'язаних з користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працівників;
5) притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб і працівників за порушення законодавства про охорону праці в частині безпечного ведення робіт і законодавства про надра;
6) надсилати роботодавцям подання про невідповідність окремих посадових осіб займаній посаді, передавати матеріали органам прокуратури для притягнення цих осіб до відповідальності;
7) одержувати безкоштовно в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань;
8) залучати спеціалістів органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до їх компетенції;
9) скликати в установленому порядку наради з питань, що належать до їх компетенції;
10) утворювати за погодженням з місцевими органами виконавчої влади комісії, експертні та робочі групи;
11) заслуховувати звіти посадових осіб місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій з питань промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, геологічного вивчення, використання та охорони надр, безпеки поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
6. Територіальне управління Держгірпромнагляду під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, Кіровоградським експертно-технічним центром Держгірпромнагляду України, управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Кіровоградській області, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форми власності, а також з іншими органами державного нагляду за охороною праці.
7. Територіальне управління Держгірпромнагляду здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку державні інспекції з промислової безпеки та охорони праці.
Положення про міжрегіональні та спеціалізовані інспекції (структурні підрозділи), діяльність яких поширюється на інші регіони, затверджується начальником територіального управління, до складу якого вони входять, за погодженням з Головою Держгірпромнагляду.
Посадові особи територіального управління Держгірпромнагляду мають право носити формений одяг установленого зразка.
8. Територіальне управління Держгірпромнагляду в межах своїх повноважень та відповідно до актів законодавства видає накази і розпорядження, організовує і контролює їх виконання.
В разі потреби видає разом з іншими органами виконавчої влади спільні акти.
Рішення, прийняті територіальним управлінням Держгірпромнагляду в межах його компетенції, є обов'язковими для виконання всіма підприємствами, організаціями та установами, органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю.
9. Територіальне управління Держгірпромнагляду очолює начальник, якого призначає на посаду і звільняє з посади Голова Держгірпромнагляду України в установленому законодавством порядку.
Начальник територіального управління Держгірпромнагляду має заступника.
Заступник начальника територіального управління та начальники інспекцій призначаються на посаду і звільняються з посади в установленому Держгірпромнаглядом порядку.
Начальник територіального управління Держгірпромнагляду:
- здійснює керівництво діяльністю територіального управління в межах Кіровоградської області, несе персональну відповідальність перед Головою Держгірпромнагляду України за виконання покладених на територіальне управління завдань;
- призначає на посаду та звільняє з посади працівників територіального управління Держгірпромнагляду;
- визначає ступінь відповідальності заступника начальника територіального управління, керівників його структурних підрозділів за виконання покладених на них обов'язків;
- притягає до дисциплінарної відповідальності та заохочує заступника начальника територіального управління, керівників структурних підрозділів та інших працівників територіального управління Держгірпромнагляду;
- підписує видані в межах компетенції територіального управління Держгірпромнагляду накази, організовує їх виконання;
- затверджує положення про структурні підрозділи територіального управління Держгірпромнагляду;
- здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.
10. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції територіального управління Держгірпромнагляду, обговорення найважливіших напрямів його діяльності в територіальному управлінні Держгірпромнагляду утворюється технічна рада територіального управління.
Персональний склад технічної ради та положення про неї затверджує начальник територіального управління.
До складу технічної ради входить начальник територіального управління (голова технічної ради), його заступник, керівники структурних підрозділів, інші керівні працівники територіального управління, а також за згодою, представники відповідних органів державної влади, громадських організацій, науковці та інші особи.
Рішення технічної ради проводяться в життя наказами територіального управління.
11. Граничну чисельність, структуру, штатний розпис територіального управління Держгірпромнагляду затверджує Голова Держгірпромнагляду України.
12. Територіальне управління Держгірпромнагляду утримується за рахунок бюджету.
13. Територіальне управління Держгірпромнагляду України є юридичною особою, має самостійний баланс, майно, в тому числі адміністративне приміщення за адресою м. Кіровоград, вул. Леніна, 24, реєстраційні рахунки в Державному казначействі, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також відповідні печатки і штампи для забезпечення функціонування територіального управління.