Про перевірку технічного стану та технічне обслуговування технологічних транспортних засобів під час розробки рудних і нерудних копалин відкритим способом

Роз’яснення надає завідувач сектору гірничого нагляду Управління Держпраці у Кіровоградській області Юрій Деменський.

  Технічний стан великовантажних автомобілів та інших технологічних транспортних засобів та їх агрегатів необхідно перевіряти при вимкненому двигуні та включеному стоянковому гальмі, за винятком випадків, коли проводяться перевірка двигуна, регулювання системи живлення, електрообладнання, випробування гальм, що необхідно здійснювати під час руху в спеціально відведених для цього місцях.

Під час огляду великовантажних автомобілів та інших технологічних транспортних засобів для освітлення затемнених місць необхідно використовувати переносні світильники напругою не більше 42 В із запобіжною сіткою. Під час зовнішнього огляду великовантажних автомобілів та інших технологічних транспортних засобів необхідно здійснювати перевірку герметичності систем (підтікання масла, охолоджувальної рідини), робочого процесу двигуна (колір відпрацьованих газів), наявності зазорів у сполученнях (стукіт, люфти), зміни початкової форми (прогини, ум’ятини), цілісність елементів конструкції, кріплення вузлів та деталей, стан шин. Перевірку та випробовування гальма на ходу необхідно проводити на горизонтальному майданчику або горизонтальній ділянці дороги з рівним, сухим, чистим цементним або асфальтобетонним покриттям, розміри яких унеможливлюють наїзд на працівників, будівлі, споруди. Регулювати гальмівну систему необхідно тільки після повної зупинки автомобіля при увімкненому двигуні.

Технічне обслуговування великовантажних автомобілів повинно проводитися на спеціалізованих постах, що мають оглядову канаву, підйомник, підйомно-транспортний механізм та відповідні прилади, пристрої та інвентар. Пости технічного обслуговування, пов’язані з роботою двигунів великовантажних автомобілів, повинні бути обладнані місцевими відсмоктувачами для виведення відпрацьованих газів. Технічне обслуговування великовантажних автомобілів допускається проводити тільки при вимкненому двигуні, увімкненій стоянковій гальмівній системі та якщо під колеса підкладено упори та вивішено на рульове колесо табличку з написом «Двигун не запускати! Працюють люди».

Під час технічного обслуговування та ремонту великовантажного автомобіля кількома ланками (бригадами) таблички «Двигун не запускати! Працюють люди» вивішуються кожною ланкою (бригадою).

Працівники та водій під час виконання робіт з технічного обслуговування великовантажного автомобіля повинні бути забезпечені засобами індивідуального захисту згідно з  НПАОП 0.00-3.10-08.

Під час обслуговування великовантажного автомобіля з піднятим кузовом - кузов повинен бути зафіксований. На посту обслуговування великовантажного автомобіля перебування сторонніх осіб заборонено.

Забороняється перебувати під вантажем під час знімання та встановлення вузлів та агрегатів великовантажного автомобіля піднімально-транспортними механізмами та пристроями.

Перед зніманням агрегатів та деталей, пов’язаних із системами охолодження та змащування великовантажного автомобіля, необхідно попередньо злити охолоджувальну рідину, масло та паливо в резервуари, уникаючи проливання рідин. Охолоджувальна рідина (вода) зливається в резервуар з написом на ньому «Антифриз. Отруйний». Місця випадкового проливання рідини повинні бути своєчасно посипані піском та прибрані.

 Під час демонтажу та монтажу циліндрів пiдвiсок і пневмогідроакумуляторів великовантажного автомобіля необхідно випустити газ з їх порожнин. Для гарантування повної відсутності тиску азоту в робочих порожнинах перед подальшим розбиранням агрегатів повинні бути відкриті зарядні клапани. Забороняється заряджати порожнини агрегатів киснем, оскільки це може призвести до вибуху. Під час заряджання порожнин стисненим газом необхідно плавно подавати газ з балона через знижувальний редуктор.

Під час розбирання і збирання цилiндрiв пiдвiски і пневмогідроакумуляторів та установки їх на великовантажні автомобілі необхідно використовувати пристрої та застосовувати прийоми, що забезпечують безпечне виконання робіт. Під час демонтажу циліндра стоянкової гальмівної системи необхідно загальмувати великовантажний автомобіль стоянковим гальмом, підкласти з обох сторін одного колеса два противідкатні упори, після чого розгальмувати великовантажний автомобіль, випустити повітря з ресиверів та зняти циліндр. Розбирати циліндр стоянкової гальмівної системи без спеціального пристрою забороняється.

Розбирати та ремонтувати гальмівну систему дозволяється, переконавшися, що тиск у балонах (ресиверах) та пневмогідроакумуляторах не перевищує атмосферний. Монтаж та демонтаж пневмогiдроакумуляторiв необхідно проводити тільки при розрядженому газовому вiдсiку.

 

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)