Які вимоги безпеки під час ведення робіт на перевантажувальних пунктах гірничих підприємств ?

 Відповідь надає завідувач сектору гірничого нагляду Управління Держпраці у Кіровоградській області Юрій Деменський.

   Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 18.03.2010 N 61 затверджено «Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим  способом».

  Ці Правила поширюються на суб'єктів господарювання, незалежно  від форм власності (далі - гірниче підприємство), діяльність яких пов'язана з розробкою рудних та нерудних  корисних копалин відкритим способом.

Вимоги цих Правил є обов'язковими для всіх суб'єктів господарювання,  які здійснюють проектування, будівництво та експлуатацію кар'єрів   (розрізів), будівель, споруд, машин, устаткування, засобів захисту та контролю, приладів і матеріалів, а також для всіх працівників, у яких виконання  обов'язків пов'язане з перебуванням на об'єктах відкритих гірничих робіт.

Місце розташування перевантажувального пункту, а також порядок його  зведення та експлуатації повинні бути  визначені проектом  відповідно до  паспорта перевантажувального пункту. У проекті необхідно передбачати заходи безпеки під час розвантаження гірничої маси автосамоскидами і навантаження її екскаваторами. Вводити в експлуатацію перевантажувальний пункт та ліквідовувати його необхідно за наказом керівника гірничого підприємства.

Перевантажувальний пункт повинен бути розділений нейтральною зоною на зону роботи екскаватора і зону  розвантаження транспортних   засобів, які необхідно  позначити відповідними знаками. У нейтральній зоні        виконувати навантажувально-розвантажувальні роботи не дозволяється.

     Роботи на перевантажувальному майданчику необхідно виконувати відповідно до паспорта та інструкції з охорони праці. Інструкція повинна бути на робочому місці, а працівники - ознайомлені з нею та паспортом за особистим підписом.

Розмір (довжину та ширину) розвантажувального майданчика необхідно визначати розрахунком з урахуванням робочих параметрів обладнання та транспорту. Висота ярусу перевантажувального пункту не повинна перевищувати висоту черпання екскаватора.

Розвантажувальний майданчик повинен бути влаштований
вздовж усього фронту розвантаження з поперечним нахилом не менше, ніж 3 град., спрямованим від бровки в глибину майданчика на відстані  10 м, та запобіжною стінкою (породним валом) висотою не менше 0,5 діаметра    колеса    автосамоскида     найбільшої вантажопідйомності.

      Запобіжну   стінку   (породний   вал)  в  усіх  випадках необхідно зводити відповідно до призми можливого  обвалення  укосу ярусу, а на ділянці з підібраним укосом уступу - не ближче ніж 5 мвід бровки ярусу.  Зону роботи екскаватора необхідно  огороджувати по   всій  довжині  породним  валом  на  відстані 5 м від  краю перевантажувального майданчика при відвантаженому ярусі.

Роботу транспортних засобів на перевантажувальному майданчику  необхідно регулювати спеціальними знаками-покажчиками, виконаними  у  вигляді  стрілки  розміром 700 х 300 мм, що встановлюється на породний вал або поряд з ним на висоті не менше ніж, 2,0 м від поверхні  розвантажувального майданчика. Зону розвантаження  транспортних  засобів  необхідно  позначати  з обох боків знаками-покажчиками зеленого кольору, спрямованими всередину зони, з написом білою фарбою "Зона розвантаження".

Місця розвантаження на ділянках з  підібраним  укосом  ярусу необхідно позначати знаками-покажчиками жовтого кольору з написомчервоною фарбою "Ближче ніж 5 м не під'їжджати!".

Місця, де  розвантаження транспортних засобів не дозволяється (в  зоні  роботи  екскаватора, під  час  аварійно-відновлювальних робіт, у  зонах  можливого обвалення ярусу),  необхідно позначати знаками-покажчиками  червоного кольору  з  написом  білою  фарбою "Розвантаження заборонено!".

У разі тимчасового припинення  робіт  на  перевантажувальному пункті  автодорогу до нього необхідно пересипати породним валом та установити знак червоного кольору з написом  білою  фарбою  "В'їзд заборонено!".

У разі відсутності на  перевантажувальному  пункті запобіжної  стінки  (породного   валу) з боку укосу   ярусу, розвантажувати   транспортні  засоби  на  ньому  не  дозволяється. Створення необхідних параметрів  розвантажувального   майданчика (укосу,  запобіжного валу) здійснюється під керівництвом посадової особи, в обов'язки якої покладено здійснення контролю за безпечним виконанням  робіт.  При  цьому  розвантаження транспортних засобів дозволяється не ближче ніж 5 м від укосу.

Не дозволяється  розвантажувати транспортні  засоби  в зоні роботи екскаватора.

      Відстань  між  транспортними  засобами,  що  стоять  на розвантаженні,  проїздять мимо,  а також тими,  що розвантажуються одночасно  (по лінії фронту розвантаження),  повинна бути не менше ніж 5 м.

     Транспортні засоби  на  місці  розвантаження  необхідно зупиняти  не  ближче ніж 5 м з правого боку і не ближче ніж 10 м з лівого боку від транспортного засобу, що стоїть на розвантаженні.

      Швидкість     руху     транспортних     засобів      на розвантажувальному майданчику не повинна перевищувати 10 км/год, а при постановці на місце розвантаження - 5 км/год.

Розвантажувальний пункт не можна розташовувати під  ЛЕП та поблизу них.

Перебування механізмів, машин, працівників (за винятком посадової особи, в обов'язки якої покладено здійснення контролю за безпечним  виконанням  робіт)  та  виконання  будь-яких робіт,  не пов'язаних з технологічним процесом перевантаження гірничої  маси, на  відстані  менше  ніж  5 м у зоні перевантажувального пункту не дозволяється.

Залізнична  колія  приймального  тупика  повинна бути влаштована вище рівня стояння екскаватора не менше, ніж на 1,5 м.

Проїзд   через  перевантажувальний пункт транспортних засобів,  що  не  беруть  участь  у  технологічному  процесі, не дозволяється.

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)