Аграрії! Фахівці Управління закликають створювати безпечні умови праці у сільськогосподарському виробництві напередодні весняно-польових робіт!

Агропромисловий комплекс завжди займатиме важливе місце в соціально – економічному розвитку області, оскільки за структурою економіки вона є аграрно-індустріальною.

Маємо досить потужний природний та людський ресурс галузі, тому попередження виробничого травматизму та нещасних випадків на підприємствах аграрного сектору економіки є одним із першочергових завдань по безпечному веденню господарської діяльності.

 

 Наглядова функція Управління здійснюється головними державними інспекторами та направлена в першу чергу на недопущення створення роботодавцем кабальних умов праці. Безпечні умови праці та дотримання соціальних гарантій унеможливлюють розвиток соціальної напруги та конфліктних ситуацій в колективах.

 

Протягом 2017 року головні державні інспектори Управління Держпраці у Кіровоградській області перевірили 221 суб’єкт господарювання на предмет дотримання вимог законодавства з питань охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці в плановому та позаплановому порядку. Виявлено 7278  порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці, притягнуто до відповідальності 318 посадових осіб. Подано до Кіровоградського окружного адміністративного суду 4 позовних заяви щодо заборони експлуатації машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, та рішенням суду по 2 суб’єктах господарювання  Новоархангельського та Кіровоградського району. Прийнято рішення про заборону користування сільськогосподарськими тракторами без електростартерного запуску, вантажопідіймальними механізмами, та здійснювати зварювальні роботи.

Доцільно зупинитись на окремих  законодавчих та нормативно-правових актах з питань охорони праці, які порушуються сільгосптоваровиробниками.

Положення про розробку інструкцій  з охорони праці, затверджене наказом Комітету по нагляду за охороною праці Мінсоцполітики від 29.01.98 №9 (із змінами) - інструкції з охорони праці   не затверджуються керівником;  не переглядаються в терміни, передбачені державними нормативними актами про охорону праці, на підставі яких вони опрацьовані - не рідше одного разу на 5 років, а для професій або видів робіт з підвищеною небезпекою - не рідше одного разу на 3 роки; відсутні Журнали реєстрації та видачі інструкцій з охорони праці працівникам тощо;

Типове положення про службу охорони праці, затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15.11.2004  №255, зареєстроване в Мінюсті 01.12. 2004  за №1526/10125 - спеціалісти служби охорони праці не використовують своє право на видачу керівникам структурних підрозділів обов’язкових для виконання приписів; допускаються до роботи працівники без проведення вступного, первинного, повторного  інструктажів з питань охорони праці; у журналах реєстрації інструктажів не вказуються назви або номера інструкцій з охорони праці за якими проводились інструктажі; новоприйнятим працівникам після первинного інструктажу на робочому місці до початку самостійної роботи не проводиться під керівництвом досвідчених працівників стажування; допуск до стажування (дублювання) не оформлюється наказом, у якому визначається тривалість стажування та вказується прізвище працівника, відповідального за проведення стажування (дублювання); на підприємствах не обладнані кабінети з охорони праці тощо.

Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Перелік робіт з підвищеною небезпекою, затверджений наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005  № 15, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за № 231/10511 (із змінами) - допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи,  які не пройшли навчання і перевірку знань з питань охорони праці.

Декларування робіт з підвищеної небезпеки, а саме, роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107 не проводяться усіма перевіреними суб’єктами господарювання.

Дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки, та експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки не отримуються деякими суб’єктами господарювання взагалі або на певні види робіт, чим порушуються вимоги Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на  експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107

Правила охорони праці у сільськогосподарському виробництві, затверджені наказом МНС України від 26.11.2012  № 1353, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.12.2012 за № 2075/22387 - на зварювальних агрегатах не встановлюються захисні огорожі на рухомі деталі, експлуатуються трактори з несправною системою блокування запуску двигуна при включеній передачі, не встановлюються захисні огородження пасових та/або ланцюгових передач на зернонавантажувачах;відсутні захисні огородження приводу карданного валу механізмів, під час сільськогосподарських  робіт не облаштовуються польові стани й місця для відпочинку працівників; пересування машин і агрегатів до місця роботи здійснюється без розроблених маршрутів тощо.

Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966,  зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.02. 2014 за № 327/25104 – у майстернях  свердлильні верстати експлуатуються без лещат для кріплення оброблювальної деталі та відсутні пристрої, які повертають шпиндель у початкове положення;  на заточувальних верстатах проріз між краєм підручника та робочою поверхнею шліфувального круга більший ніж 3 мм, експлуатуються без пиловловлювача та  необладнані захисним екраном для очей;  на робочих місцях верстатників відсутні прибудовані або вбудовані пристрої місцевого освітлення зони обробки деталей;

на дерев’яних драбинах, що перебувають в експлуатації відсутні інвентарні номери, дата проведення наступного випробування, драбини використовуються без врізаних щаблів, без випробування  статичним навантаженням; приставні драбини не обладнані пристроєм, що запобігає перевертанню та зсуванню їх під час виконання робіт тощо.

  Правила охорони праці на автомобільному транспорті, затверджені наказом МНС України від 09.07.2012 № 964, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.08.2012 за № 1299/21611 -  ворота не облаштовуються пристроями, що виключають їх самовільне закриття або відкриття; біля компресорів відсутні таблиці робочих тисків у шинах транспортних засобів, які експлуатуються на підприємстві, під час ремонту транспортних засобів на території підприємств  підвісне обладнання не облаштовується спеціальними підставками (козелки), у місцях переходу оглядових канав відсутні перехідні містки; для організації безпечного руху на територіях  відсутні плани (схеми) руху транспорту та працівників із зазначенням дозволених та заборонених  напрямків, поворотів, розворотів, зупинок  виїздів, в’їздів; не встановлюються дорожні знаки про швидкість руху на території підприємства та у приміщеннях (не більше 10 км/год. та 5 км/год.) тощо.

 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті, затверджені наказом державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого наглядувід 27.03.2007  №62 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04. 06.2007 за №573/13840  -  не облаштовуються помостами або іншими пристосуваннями резервуари з легкозаймистими речовинами для безпечного виконання робіт на висоті; відсутні  переліки робіт на висоті, затверджені наказом керівника підприємства; працівники підприємства  виконують роботи на висоті без спеціального навчання та перевірки знань з охорони праці тощо.

Правила охорони праці під час зварювання металів, затверджені наказом МНС України від 14.12.2012  № 1425, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України   04.01. 2013  за № 63/22595 -  робочі місця елекрозварювальника не обладнані спеціальною кабіною.

Правила будови та безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском затверджені наказом Держнаглядохоронпраці  від18.10.94 №104 - допускається зберігання кисневих балонів не в спеціально запроектованих приміщеннях; не проводиться перевірка манометрів з їх опломбуванням або клеймуванням (не рідше ніж 1 раз на 12 міс.) тощо.

Правила охорони праці під час вантажно-розвантажувальних робіт, затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.01.2015  № 21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 02.2015 за № 124/26569  - на місцях проведення робіт вантажопідіймальними машинами у приміщеннях ремонтних майстерень не вивішується схема стропування та обв’язування вантажів, а також знаки безпеки та написи, що попереджають обслуговуючий персонал про небезпеку;  не всі  вантажозахоплювальні  пристрої мають позначки із  зазначенням дати оглядів,  інвентарного номеру пристрою  та його максимальну вантажопідіймальність; відсутні схеми стропування вантажів під час проведення  навантажувально-розвантажувальних робіт вантажопідіймальними кранами і машинами з зазначенням їх маси; не  позначаються частини  вантажопідіймальних кранів небезпечних при експлуатації; відсутні  відповідальні працівники,   призначені за   безпечне  проведення вантажо-розвантажувальних робіт.

  Правила безпечної експлуатації  електроустановок споживачів, затверджені наказом Комітету по нагляду за охороною праці Мінсоцполітики від 09.01.98  № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 533 -  не проводиться опосвідчення безпечного стану електроустановок; не проводиться перевірка та випробовування електроінструменту, трансформаторів, перетворювачів частоти та переносних світильників; не всім засобам захисту проводяться зовнішні періодичні огляди (діелектричні коврики, інструмент з ізольованими ручками і т.д.), використовуються лампи  без захисних плафонів на окремих виробничих об’єктах усіх перевірених суб’єктів господарювання; відсутнє заземлення приборів, не  очищується обладнання РУ, РП, СЩ, РБ від пилу та бруду тощо.

  Правила безпеки систем газопостачання, затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015  №285, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за № 674/27119 -  відсутніпаспорта на газове господарство та двосторонні  акти розмежування ділянок обслуговування зовнішніх і внутрішніх газопроводів;   не призначаються відповідальні особи за технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства або така особа не пройшла спеціального навчання; відсутня або не працює система блокування   відключення подавання газу на установки при  загазованості приміщення; відсутні акти готовності до роботи обладнання сезонної дії та графіки технічного обслуговування внутрішьобудинкового газового обладнання;  

в топкових  не проводиться щорічна перевірка димових та вентиляційних каналів; не утеплюються патрубки димових труб на всю довжину для запобігання утворення конденсату; допускається використання приміщення, в якому прокладені газопроводи, установки, що використовують газ (котел)   під кімнату відпочинку; використовуються механічно пошкоджені манометри тощо.

 Порядок ідентифікації та обліку об’єктів підвищеної небезпеки   затверджений постановою Кабінету Міністрів України  від 11.07. 2002  №956– при експлуатації складів ПММ не проводиться  ідентифікація об’єкта підвищеної небезпеки за формою ОПН-1.

Правила технічної експлуатації та охорони праці на стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станціях – при експлуатації резервуарів із ПММ та бензоколонок допускаються наступні порушення:

відсутні заземлювачі, винесені поза межі вибухонебезпечної зони (8 м), необхідні для безпечного приєднання автоцистерни під час операцій зливання (наливання) легкозаймистих рідин, дизельного палива;

відсутній паспорт АЗС з технологічною та електричною схемами, а також схемами розташування підземних і наземних трубопроводів, акти періодичного регулювання дихальних клапанів резервуарів на  надлишковий тиск і вакуум; операції зливу-наливу легкозаймистих рідин  проводяться не герметично, відсутні швидкорознімні герметичні муфти зливу типу МС-1 на кожен резервуар;

відсутні журнали перевірки стану охорони праці на АЗС, обліку утримання засобів захисту на АЗС, результатів ревізії пристроїв блискавкозахисту, перевірочних випробувань заземлюючих пристроїв, проведених ремонтів тощо.

Правила технічної експлуатації резервуарів та інструкції по їх ремонту затверджені Укргіпронафтотранс – при експлуатації резервуарів із ПММ відсутні складені та затверджені на кожен резервуар   технологічні карти, в яких вказують: номер резервуара за технологічною схемою, місткість у м3, висоту, базову висоту, діаметр, максимальний рівень продукту, тип дихальних клапанів.

Відсутні схеми захисту резервуарів від статичної електрики тощо.

Слід звернути увагу аграріїв, які займаються зберіганням та обробкою зернових культур, що до листопада 2017 року стан охорони праці на таких підприємствах перевірявся на зернотоках відповідно до норм встановлених у Правилах техніки безпеки і виробничої санітарії на підприємствах по зберіганню і переробці зерна Міністерства хлібопродуктів НПАОП 15.0-1.01-88.  На сьогодні ці правила скасовані, так як у листопаді 2017 року вступили в дію нові Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна,  затверджені наказом Міністерства соціальної політики України від 20.09.2017  № 1504, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 жовтня 2017р. за №1288/31156. Ці Правила поширюються на всіх суб’єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційно-правової форми, які здійснюють діяльність, пов’язану зі зберіганням та переробкою зерна та є  обов’язковими для роботодавців та працівників при виконанні робіт (технологічних процесів) зі зберігання та переробки зерна.

  З метою попередження виробничого травматизму та нещасних випадків, уникненню небезпеки під час сільськогосподарських робіт, роботодавцям слід звернути увагу на зазначені порушення та виконання норм перелічених нормативно-правових актів з питань охорони праці, адже хлібороби  заслуговують  отримувати гідну заробітну плату за роботу, соціальні виплати та працювати в безпечних умовах праці і не гинути  під  час  виконання мирної праці на ланах Кіровоградщини.

 

 

 

Державна служба України з питань праці

 

 

  

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської обласної адміністрації 

 

 

 Управління Головдержслужби України в Кіровоградській області

 

ОУНБ Д.І. Чижевського (іноформаційна платформа з питань праці)